Om Michelinguiden
Michelinguiden är en serie guideböcker för resenärer och restauranggäster som ges ut årligen av däcktillverkaren Michelin. Namnet syftar framför allt på böckerna med röda omslag som även kallas Guide Michelin eller Le guide rouge de Michelin, och som innehåller bland annat rekommendationer och betygsättningar på bra restauranger och hotell. Att komma med i guiden anses som en bedrift i sig. De bästa restaurangerna i guiden har en, två eller tre stjärnor. Böckerna har olika geografisk täckning och ges ut på olika språk, men är uppbyggda enligt samma principer. Exempelvis finns en engelskspråkig utgåva vid namn Michelin Hotels and Restaurants – Main Cities of Europe som täcker in de flesta storstäder i Europa.
Michelinguiden gavs ut första gången 1900 i Frankrike av bröderna André och Édouard Michelin för att hjälpa bilister att hitta rätt väg, få service till bilen och ett hotell att sova på. Den franska upplagan är fortfarande den mest heltäckande, och Frankrike är det land som har ojämförligt flest stjärnbeströdda krogar i världen. De flesta hotell och restauranger som bedöms i de kontinentala upplagorna (t.ex. Frankrike, Tyskland och Italien) är dock inte lyxetablissemang utan vänder sig just till vanliga resande.
Michelins restaurangbedömningar
Betygssättningen, där en, två eller tre stjärnor betecknar toppnivån, skapas genom att inspektörer skickas ut i hemlighet. Stjärnorna delas ut endast baserat på maten som serveras. Fem kriterier vägleder inspektörerna i bedömningen: 1. kvaliteten på råvarorna 2. ”hantverket” – det vill säga smaken och tillagandet 3. ”personligheten” – det vill säga hur väl kocken lyckas i att hitta ett eget uttryck 4. värde för pengarna 5. kvalitet över tid – det ska vara en lika fantastisk upplevelse oavsett när du besöker restaurangen.
Stjärnmarkering i Michelinguiden är en av de internationellt mest eftertraktade utmärkelserna i restaurangbranschen, och brukar även åtföljas av annan medial uppmärksamhet. Om restaurangen inte håller nivån uppe kan den förlora en eller flera stjärnor, eller helt bli av med stjärnmarkeringen, och detta brukar innebära ett stort avbräck.
De berömda stjärnbetygen brukar översättas på följande vis:
En stjärna
”En mycket bra restaurang i sin kategori”
Två stjärnor
”Utomordentlig matlagning, värt en omväg”
Tre stjärnor
”Exceptionellt bra kök, värt en egen resa”
Visste du detta om “Michelingubben”?
Michelingubben är en av de mest erkända symbolerna i världen, men hur skapades han och varför heter han Bibendum?
1880 ärvde bröderna Édouard och André Michelin ett litet företag baserat i Clermont-Ferrand och insåg snabbt möjligheten till ett nytt transportmedel som skulle kunna ersätta hästen och vagnen.
Deras första framgång var uppfinningen av de avtagbara pneumatiska cykeldäcken, men det var bilen som till slut ledde till den stora framgången.
1894, medan de var på Lyon Universal Exhibition, noterade Édouard och André en hög med däck som verkade likna en manskropp och fyra år senare gjorde konstnären O’Galop sin första skiss.
Michelingubben sågs för första gången i en annons som avbildade honom när han lyfte en kopp fylld med naglar och krossat glas. Texten till annonsen var ett latinskt citat från den romerska lyriska poeten Horace, ”Nunc est bibendum” (nu är det dags att dricka), följt av ”Till din hälsa!” Michelindäcket dricker hinder”, Bibendum var född.
Genom åren presenterade Bibendum alltmer i Michelinguiden och gav råd till resenärer och uppmanade till tips var man kunde äta bra mat och 1934 dök han upp i sin komiska bokliknande sektion i mitten av guiden. Idag presenterar han hela guiderna, ger användbara tips och pekar på de bästa restaurangerna med sitt ”Bib Gourmand-pris”.
År 2000 blev han framröstad som den bästa logotypen från 1800-talet och han är fortfarande en av de mest erkända och ikoniska symbolerna i världen idag.